HUOM! Tällä sivulla esittelemme parhaat nastattomat talvirenkaat eli kitkarenkaat Jos etsit uusia nastarenkaita voit tutustua nastarengas testiimme!

Kitkarenkaat testi 2025 - parhaat kitkarenkaat
Etsitkö vuoden 2025 parhaita nastattomia talvirenkaita? Olemme koonneet autolehtien testitulokset ja käyttäjäarviot helpoksi yhteenvedoksi - näin löydät nopeasti sinulle sopivat friktiorenkaat.
- Paras kitkarengas 2025: Continental VikingContact 8 - erinomainen suorituskyky talven kaikissa keleissä.
- Suositus: Goodyear UltraGrip Ice 3 - vahva pito ja kestävyys sekä jäällä että lumella.
- Vuoden uutuus: Pirelli Ice Friction - sporttinen kitkarengas, mainio pito ja ajettavuus.
- Haastaja: Nokian Hakkapeliitta R5 - nykyaikainen tekniikka ja varma turvallisuus.
Näiden suositusten avulla on helppo valita oikeat kitkarenkaat asiantuntijoiden ja käyttäjien kokemusten perusteella - valmiina talven haasteisiin.
Parhaat kitkarenkaat 2025 - nastattomat talvirenkaat
Jos olet hankkimassa uudet kitkarenkaat talvikaudelle 2025, olet oikeassa paikassa. Alle on koottu testien tärkeimmät havainnot tiiviisti - saat nopeasti kokonaiskuvan ja pystyt tekemään hyvän valinnan heti kerralla.
Näin teet elämäsi parhaat rengasostokset
Tällä sivulla neuvomme, miten noin kahdeksassa minuutissa pääset perille siitä, mitkä parhaat talvirenkaat sopivat juuri sinulle - ja vieläpä edulliseen hintaan. Voit myös varata renkaanvaihdon omalla paikkakunnallasi, helposti verkossa.
Säästät sekä aikaa että rahaa noudattamalla kolmea helppoa askelta.
Nastat vai kitkarenkaat talvella?
Talvirenkaita ostaessa valinta tehdään ensin nastojen ja kitkan välillä. Suomessa nastarenkaat ovat yhä yleisiä, etenkin pohjoisessa. VTT:n tutkimuksen mukaan 88 % autoilijoista käyttää nastarenkaita. Teknologia kuitenkin kehittyy, ja nykyiset kitkarenkaat toimivat jäällä paremmin kuin esimerkiksi kymmenen vuotta sitten.
Monissa autoissa on nykyään ajonvakautusjärjestelmä (ESP/DSC/VDC/DSTC/ESC), joka korjaa kuljettajan tekemiä ohjausvirheitä - siitä on talvella iso apu. Siksi yhä useampi valitsee kitkarenkaat: ne ovat usein taloudellisempi ja ympäristöystävällisempi vaihtoehto, kun olosuhteet sen sallivat.
Tieliikennelain määräyksiä talvirenkaista
- Kuvion pääurien vähimmäissyvyys talvirenkaissa on 3 mm.
- Talvirenkaita tulee käyttää marras-maaliskuussa, jos sää tai keli sitä edellyttää.
Kitkarenkaiden käyttöajo on joustava, mutta vaikka laki ei kiellä ajamista niillä kesällä, turvallisuuden kannalta suosittelemme silti erillisiä kesärenkaita lämpimiin keleihin.
EU:n rengasmerkinnät - näin luet ne
EU-rengasmerkinnät tulivat pakollisiksi vuonna 2012 helpottamaan renkaiden vertailua. Ulkoasu muistuttaa kodinkoneista tuttuja energiamerkkejä.

Merkinnät kertovat renkaiden polttoainetaloudellisuudesta, märkäpidosta ja melutasosta. Ne ovat pakolliset henkilö- ja pakettiautojen kesä- ja talvirenkaissa - poikkeuksena mm. nastarenkaat.
Merkinnät ovat hyvä lähtökohta, mutta ne eivät kerro kaikkea etenkin talviolosuhteiden suorituskyvystä. Siksi talvirenkaita ostaessa pelkkiin EU-merkintöihin ei kannata tuijottaa - kattavat talvitestit ja käyttäjäkokemukset kertovat enemmän.
Panosta turvallisuuteen - älä osta halvinta
Älä valitse aivan halvimpia merkkejä. Useat budjettirenkaat ovat menestyneet testeissä heikosti. Sijoita mieluummin hieman enemmän hyviin kitkarenkaisiin - kyse on turvallisuudestasi.
Verkosta ostamalla säästät helposti. Saat laadukkaat renkaat hyvään hintaan, asuitpa missä päin Suomea tahansa - ja renkaanvaihdonkin voi hoitaa samalla.
Parasta on, ettei sinun tarvitse itse sotkea käsiäsi: tilaat renkaat verkossa, valitset asennusajan ja ajat liikkeeseen - renkaat ovat autossa ennen kuin huomaatkaan.
Vertaa parhaat kitkarenkaat 2025
Nastaton talvirengas, testivoittaja 2025: Continental VikingContact 8
Hinnat koskevat kokoa 205/55 R16, toimitus sisältyy.
Continental VikingContact 8 - Paras nastaton talvirengas 2025
Mikä on paras nastaton talvirengas? Continental VikingContact 8 on vuoden 2025 ykkösvalinta. Tämä kitkarengas vakuuttaa monipuolisella suorituskyvyllään ja vakaudellaan jäällä, lumella ja märillä teillä. Verrattuna edeltäjäänsä VikingContact 7:ään se on kehittynyt selvästi ja tarjoaa varmat ajo-ominaisuudet ilman kompromisseja - kelistä riippumatta.
Ajo-ominaisuudet kaikissa keleissä
VikingContact 8 toimii erinomaisesti alustasta riippumatta. Yllättäen se on jääradalla jopa nopeampi kuin Continentalin uusin nastarengas. Jarrutus jäällä on hitusen heikompi, mutta muuten se peittoaa nastarenkaan lähes kaikilla osa-alueilla. Lisäksi rengas on poikkeuksellisen hyvä paljaalla asfaltilla - harvinaista pohjoismaiselle talvirenkaalle.
Paras ajettavuus
Teknikens Världin testissä VikingContact 8 vei ykköspaikan ”ajettavuus”-kategoriassa - myös nastarenkaisiin verrattuna. Rengas tarjoaa vakaan ja turvallisen ajokokemuksen, hyvän pidon sekä tarkan hallittavuuden. Luokassa ei käytännössä kukaan, oli renkaassa nastoja tai ei, yllä samalle tasolle.
Parannuksia edeltäjään verrattuna
VikingContact 7:ään verrattuna VikingContact 8 on selvästi parempi märällä tiellä, tinkimättä muista ominaisuuksista. Se myös rullaa kevyimmin koko testin kitkarenkaista, mikä on plussaa sekä kulutukselle että ympäristölle.
Vähän heikkouksia
Selviä heikkouksia on tuskin lainkaan. Vaikka jääjarrutus ei yllä aivan parhaiden nastarenkaiden tasolle, ajaminen on silti turvallista ja vakaata kaikilla alustoilla.
Näin ostat nastattomat talvirenkaat parhaaseen hintaan
Suositeltu kitkarengas: Goodyear UltraGrip Ice 3
Hinnat koskevat kokoa 205/55 R16, toimitus sisältyy.
Goodyear UltraGrip Ice 3 - Suositeltu nastaton talvirengas 2025
Goodyear UltraGrip Ice 3 on suorituskykyinen kitkarengas, joka erottuu monipuolisuudellaan talvikeleissä. Se tarjoaa erinomaista pitoa ja vakautta jäällä ja lumella, ja toimii samalla hyvin kuivalla tiellä. Siksi se on luotettava valinta turvallisiin ja mukaviin talviajoihin.
Erinomainen pito jäällä
Nastattomaksi renkaaksi Goodyear UltraGrip Ice 3 pitää jäällä todella hyvin. Vaikkei se yllä parhaiden nastarenkaiden tasolle, ajaminen on silti varmaa ja turvallista useimmissa talviolosuhteissa. Hyvä valinta, jos haluat kitkarenkaan tinkimättä jääpidosta.
Paras märällä asfaltilla
Yksi UltraGrip Ice 3:n suurimmista vahvuuksista on suorituskyky märällä asfaltilla. Se rankataan märällä tiellä parhaaksi - jopa useisiin nastarenkaisiin verrattuna. Tämä sopii etenkin vaihteleviin keleihin, kun märkä ja jäinen tievuoro vaihtelevat.
Vakaata ohjaustuntumaa
Goodyear UltraGrip Ice 3 tarjoaa tarkan ja hallitun ohjauksen. Kuljettaja saa hyvän tuntuman tiehen, mikä lisää turvallisuutta talviajossa.
Lähes olematon uraherkkyys
Rengas seuraa suuntaa rauhallisesti eikä hermostu tien uriin. Tämä tekee ajosta mukavaa ja huoletonta sekä asfaltilla että lumella.
Ei suurempia heikkouksia
Teknikens Värld kuvaa UltraGrip Ice 3:a fiksusti suunnitelluksi renkaaksi, jossa ei ole varsinaisia isompia heikkouksia. Vaikka jääominaisuudet eivät aina loista ja voivat tuntua keskinkertaisilta, kokonaisuus on tasapainoinen ja luotettava talven kaikkiin olosuhteisiin.
Hieman aliohjaava kuivalla tiellä
Pieni miinus on taipumus aliohjautua kuivalla tiellä. Se voi tuntua nopeissa väistöissä, mutta ei merkittävästi heikennä renkaan kokonaisturvallisuutta.
Täältä ostat Goodyear UltraGrip Ice 3:n edullisimpaan hintaan
Vuoden uutuus kitkarengas: Pirelli Ice Friction
Hinnat koskevat kokoa 205/55 R16, toimitus sisältyy.
Pirelli Ice Friction - Sporttinen kitkarengas 2025
Pirelli Ice Friction on vuoden uutuus kitkarengas, joka nappasi jaetun kakkossijan sekä Teknikens Världin että Vi Bilägaren testissä. Teknikens Världin mukaan rengas “pitää todella hyvin, mutta vakaus on hieman heikompi kuin testivoittajalla” - tässä tapauksessa Continental VikingContact 8.
Ajo-ominaisuudet talvikeleillä
Pirelli Ice Friction pitää jäällä tosi hyvin, vaikkei aivan nastarenkaan tasolle yllä. Lumella se loistaa ja kerää täydet pisteet. Lisäksi ohjaus reagoi nopeasti väistöissä - mikä näkyi selvästi myös Teknikens Världin “hirvitestissä” - ja kokonaisfiilis on urheilullinen ja hallittu.
Ajo-ominaisuudet paljaalla tiellä
Paljaalla tiellä jarrutus on vahvaa ja pitoa riittää, vaikka vakaus ei ihan yllä testivoittajan tasolle. Jos pidät dynaamisemmasta tuntumasta asfaltilla, Pirelli Ice Friction voi tuntua sporttiselta vaihtoehdolta kitkarenkaiden joukossa. Hieman heikompi polttoainetaloudellisuus laskee kuitenkin kokonaisarvosanaa.
Yhteenveto
Pirelli Ice Friction on erittäin pätevä talvirengas: vahvat talviominaisuudet yhdistyvät sporttisempaan tuntumaan paljaalla tiellä. Vesiliirrossa ja kulutuksessa näkyvät heikommat tulokset ovat pääsyy siihen, ettei rengas vie ykkössijaa - ja hintakin on hieman korkeampi kuin monilla muilla kitkavaihtoehdoilla.
Epäilyttääkö, sopivatko renkaat varmasti autoosi? Löydät juuri sinun autoosi sopivat kitkarenkaat syöttämällä rekisterinumerosi alempana olevaan hakuun tai klikkaamalla tätä linkkiä.
Näin ostat nastattomat talvirenkaat edullisimmin
Arvokas haastaja: Nokian Hakkapeliitta R5
Hinnat koskevat kokoa 205/55 R16, toimitus sisältyy.
Nokian Hakkapeliitta R5 - Parannettu kitkarengas vuodelle 2025
Nokian Hakkapeliitta R5 on suomalainen kitkarengas, joka suoriutuu vahvasti sekä lumella että jäällä. Edeltäjiinsä verrattuna se on kehittynyt selvästi, erityisesti märkäpidossa. Tämä kertoo, että Nokian on hionut turvallisuutta ja ajomukavuutta talviolosuhteisiin tosissaan.
Vakaa ja hyvä pito lumella
R5:n suurimpia vahvuuksia on sen toiminta lumella. Pitoa ja vakautta riittää, joten ajaminen tuntuu turvalliselta myös syvemmässä lumessa. Hyvä vaihtoehto alueille, joissa lunta riittää läpi talven.
Ihan ok kuivalla tiellä
Kuivalla talvikelillä suorituskyky on täysin riittävä. Pitoa ja vakautta on arkeen, vaikka luokan terävin kärki kuivalla asfaltilla tämä ei olekaan.
Heikkoudet jäällä ja märällä
R5:ssä on myös heikompia hetkiä. Jääpito ei yllä parhaiden kilpailijoiden tasolle, ja märällä tiellä on yhä parannettavaa, vaikka vesiliirto-ominaisuuksia onkin viilattu. Tämä kannattaa huomioida, jos ajat usein jäisissä tai märissä olosuhteissa.
Teknikens Värld huomasi testissä pientä notkahdusta Nokianin nastattomissa renkaissa tänä vuonna: “Hakkapeliitta R5 tarjoaa lähes yhtä hyvän talvipidon kuin testin parhaat, mutta vakaus ei ole yhtä hyvä kuin parhailla. Nokian on ennen rullannut kevyesti, mutta ei enää kevyimmin.”
Täältä ostat Nokian Hakkapeliitta R5 -kitkarenkaat edullisimmin
Oletko huolissasi, että ostat vahingossa väärän kokoiset renkaat? Voit tarkistaa mitkä renkaat sopivat juuri sinun autoosi klikkaamalla tätä linkkiä.
3 helppoa askelta parhaiden kitkarenkaiden ostamiseen halvimpaan hintaan.
Päätä mitkä renkaat haluat lukemalla testivoittajista. Valitsetko testivoittajan Continental VikingContact 7 vai jotkut muut talvirenkaat?
Selvitä mikä rengaskoko sopii autoosi. Tämän voit tehdä katsomalla koon tämänhetkisistä talvirenkaistasi tai tarkistamalla sen ohjekirjasta. Jos et halua mennä autolle asti tarkistamaan, voit sen sijaan käyttää Renkaatvaihtoon sivua. Kirjoita autosi rekisteritunnus sivulla olevaan ruutuun, niin saat tietää minkä kokoiset renkaat sopivat autoosi.
Selvitettyäsi rengaskoon sinulla on kaikki mitä tarvitset ostaaksesi uudet talvirenkaasi netistä. Rengas Online ja Renkaatvaihtoon, ovat kaksi suurinta nettikauppaa, sekä suosittuja asiakkaiden joukossa. Renkaiden tilaaminen on helppoa, sillä renkaat voidaan lähettää läheiselle asennusliikkeelle, missä ne asennetaan paikoilleen.
Näin se toimii: Tilaamasi renkaat lähetetään suoraan läheiselle asennusliikkeelle. Voit valita haluamasi asennusliikkeen ollessasi "kassalla". Asennusliike huolehtii renkaiden asennuksesta puolestasi. Ajan ja päivämäärän sovit jälkikäteen asennuspisteen kanssa- kätevää!
Tämä tarkoittaa sitä, että sinun ei tarvitse asentaa renkaita itse, ellet niin halua. Sinun tarvitsee vain ajaa auto asennusliikkeeseen sovittuun aikaan, ja odottaa kun he vaihtavat renkaasi (tämä kestää yleensä 15-20 minuuttia).
Kitkarenkaat testissä 2025
- Aftonbladet 2025 testasi 8 kitkarengasta talvikaudelle 2025/2026.
Continental VikingContact 8 valittiin vuoden 2025 parhaaksi kitkarenkaaksi. Se sai hyvät arvosanat ajettavuudesta lumella erinomaisen pidon ja vakauden ansiosta. Myös jäällä suoritus on hyvä, vaikka jarrutusmatka on hieman pidempi kuin parhailla nastarenkailla.
Asfaltilla ohjaus voi tuntua hieman epätarkalta ja rauhalliselta verrattuna keskieurooppalaisiin kitkarenkaisiin, mutta plussaa on hiljaisuus ja kevyt rullaavuus uraisilla teillä. Kaiken kaikkiaan toimiva rengas, joka sopii erityisesti eteläisempiin olosuhteisiin.
Toiseksi tuli Nokian Hakkapeliitta R5, joka tarjosi vahvan pidon sekä jäällä että lumella. Kun pito loppuu, rengas on silti helppo hallita. Märällä asfaltilla jarruttaa hyvin, mutta sivuttaispitoa voisi olla enemmän. Kuivalla asfaltilla pito on vakaa, vaikka ohjaus on hieman hidas.
Kolmanneksi sijoittui Goodyear UltraGrip Ice 3, joka sai testin parhaat pisteet märällä asfaltilla: vakaa pito myös nopeissa väistöissä. Jäällä ja lumella se ei ollut paras, mutta rengasta kuvataan rauhalliseksi ja ennakoitavaksi ilman selviä heikkouksia.
Aftonbladetin testin häntäpäähän jäi Bridgestone Turanza AllSeason 6, ympärivuotinen rengas, jonka pitoa kuvattiin heikoksi ja joka sekä puskee että jarruttaa huonosti.
Huomiona Aftonbladetin testistä: Michelin X-Ice Snow sai matalammat arvosanat kuin aiempina vuosina. Jäällä jarrutusteho on kunnossa, mutta rengas koetaan vaikeammin hallittavaksi ja vähemmän ennakoitavaksi. Lumella toimii paremmin ja on vakaampi. Heikkoudet näkyvät erityisesti asfaltilla, jossa pito heikkenee ja miinuspisteitä kertyy eniten.
- Teknikens Världin testissä kolmen kärki oli kaikki pohjoismaisia kitkarenkaita. Parhaaksi valittiin Continental ContiVikingContact 8 (127 p), joka vei voiton vahvan pidon, vakauden ja matalan vierintävastuksen yhdistelmällä. Vesiliirrossa se ei ollut terävimmästä päästä, mutta kokonaisuutena erinomainen.
Jaetulle kakkossijalle tulivat Goodyear UltraGrip Ice 3 (124 p) ja uutuus Pirelli Ice Friction (124 p). Näistä Goodyear erottui yhtenä harvoista kitkarenkaista, joka suoriutuu hyvin vesiliirrossa - paremmin kuin esimerkiksi Nokian ja Continental.
Michelin X-Ice Snow poikkesi Aftonbladetin tuloksista: viime vuonna se jäi heikolle sijalle, mutta tänä vuonna keräsi 116 pistettä (4. sija kitkarenkaissa). Plussaa tuli melutasosta, vierintävastuksesta ja vakaudesta. Lumipito arvioitiin “ihan ok”:ksi, jääpito jäi edelleen heikommaksi.Nokian Hakkapeliitta R5 sijoittui tänä vuonna kitkarenkaista toiseksi viimeiseksi, vaikka talvipito oli lähes parhaiden tasolla. Vakaus ei kuitenkaan riittänyt, mikä selittynee osin sillä, että testissä käytettiin nyt suurempia kokoja (esim. Volvo XC60:een sopivia).
Kitkarenkaat testissä 2024
- Aftonbladetin testissäContinental VikingContact 8 oli paras kitkarengas 8,6 pisteellä. Se päihitti jopa Continentalsin nastarenkaan lumella ja jäällä ja toimi erinomaisesti kaikissa talvikeleissä. Myös asfalttiominaisuudet vakuuttivat hyvällä pidolla ja vakaudella.
Nokian Hakkapeliitta R5 tuli toiseksi 8,4 pisteellä. Sillä on vahva pito jäällä ja lumella, mutta se menettää hieman märällä ja ei ole asfaltilla ihan Continentalin tasolla. Plussaa erittäin matalasta vierintävastuksesta.
Kolmas oli Goodyear UltraGrip Ice 38,0 pisteellä. Tasapainoinen kaikissa talvikeleissä ja vakaa uraisilla teillä, mutta kuivalla asfaltilla pito ei ollut ihan huippua.
- Vi Bilägaren syksyn 2024 testeissä paras kitkarengas oli Nokian Hakkapeliitta R5. Se oli kärkeä mm. lumilähdössä, jarrutuksessa kuivalla, polttoaineenkulutuksessa ja melutasossa. Yleisesti se ei ollut kaukana nastarenkaista talvikeleillä, mutta olisi voinut pärjätä paremmin jarrutuksessa märällä, vesiliirrossa, jarrutuksessa jäällä ja lähdössä jäällä. Lisäksi kuivalla tiellä ohjaustuntuma kuvattiin hieman epämääräiseksi.
- Teknikens Värld 2024 testasi 18 talvirengasta, joista 6 oli kitkarenkaita. Voiton vei Continental ContiVikingContact 8 vahvalla suorituskyvyllä sekä jäällä että lumella. Myös asfalttiajettavuus on parempi kuin useimmilla muilla kitkoilla - hyvä kokonaisvaltainen vaihtoehto.
Toiseksi tuli Goodyear UltraGrip Ice 3, joka sai kiitosta tasapainosta eri keleillä. Hyvä lumi- ja jääpito, vakaa ja turvallinen valinta, mutta asfaltilla ohjausvastetta kuvattiin hieman verkkaiseksi.
Continental ContiVikingContact 7 jakoi kakkossijan. Sillä on erinomainen pito jäällä ja lumella ja se rullaa hiljaisesti pienellä kitkalla. Märällä tiellä se on kuitenkin heikompi - siinä uudempi ContiVikingContact 8 on parempi.
Kolmanneksi sijoittui Nokian Hakkapeliitta R5, jota pidettiin erittäin onnistuneena: hyvät ominaisuudet sekä jäällä, lumella että vesiliirrossa.
Kitkarenkaat testissä 2023
- Aftonbladetin testissä oli 23 talvirengasta, joista 12 kitkoja (mukana myös yksi käytetty kitkarengas). Kaikki koossa 205/55R16.
Continental VikingContact 7 sai korkeimmat pisteet (7,7) ja oli testin paras kitkarengas. Helppo ajettava, jarruttaa hyvin jäällä ja lumella (kitkarenkaaksi). Paras lumella, heikompi märkäpidossa.
Toiseksi tuli Goodyear UltraGrip Ice 3 (7,5 p). Lehti kirjoittaa, että se erottuu kitkojen kärkijoukossa. Kuivalla hidas ohjaus kompensoituu hyvällä suorituskyvyllä paljaalla tiellä - suosikki kokonaisuutena.
Nokian Hakkapeliitta R5 sai 7,1 p ja Michelin X-Ice Snow 7,0 p. Nokian toimii jäällä ja lumella hyvin ja sivuttaispitoa riittää, vaikka jarrutus jää heikommaksi. Märällä asfaltilla vaikeuksia, mutta perä ei irtoa. Michelinin rengas on kitkoista parhaimmistoa lumella; jäällä se on vakaa, mutta pito keskinkertainen - perä ei silti irtoa.
Käytetty kitkarengas Continental WinterContact S1 vuodelta 2015 sai 5,2 p, koska kuvio oli kulunut puoleen - tämä heikensi jääpitoa. Siitä huolimatta se oli jäällä ja lumella parempi kuin keskieurooppalaiset kitkat ja all season -renkaat, joita ei suositella. Yleisesti todettiin, että pohjoismaiset kitkat, kunnosta riippumatta, jäävät talvipidossa nastarenkaille. - Teknikens Värld ylisti Continental ContiVikingContact 7:ää ja totesi, ettei mikään rengas ole kahteen vuosikymmeneen ollut yhtä normittava. Heikkous on vesiliirto, mutta muuten rengas on erinomainen. Kakkoseksi tuli Goodyear UltraGrip Ice 3, kolmanneksi Michelin X-Ice Snow. Goodyear on hyvä, muttei aivan voittajan tasolla; Michelin ei pysty haastamaan kärkeä.
Kitkarenkaat testissä 2022
- Aftonbladet testasi 10 eri kitkarengasta vuonna 2022. Jaetulle ykkössijalle (7,9 p) tulivat Continental VikingContact 7 ja Michelin X-Ice Snow. Continentalista sanottiin:
“Continentalsin kitkarengas on erittäin helppo ajettava jäällä. Se ohjautuu nätisti ja varoittaa ennen kuin pito katoaa. Sama lumella: hyvät ajo-ominaisuudet ja varoitukset ennen luistoa hyvän ohjattavuuden ansiosta.”
Yhteenvetona Aftonbladet nosti Continentalin parhaiksi puoliksi pidon lumella ja jäällä sekä kevyen rullaavuuden. Heikompaa oli suorituskyky paljaalla tiellä.
Michelin X-Ice Snow sai kiitosta lumipidosta, hienosta ajettavuudesta lumella ja pienestä vierintävastuksesta. Kuten Continental, se sai miinusta paljasmaan ominaisuuksista.
- Teknikens Värld valitsi Continental VikingContact 7:n vuoden 2022 testivoittajaksi. Talvipito on erittäin hyvä sekä jäällä että lumella. Vesiliirrossa suoritus on heikko, mikä laskee kokonaisarvosanaa.
Toiseksi tuli Goodyear UltraGrip Ice 2, josta todettiin: “Goodyear on tehnyt paljon työtä talvirenkaidensa kanssa ja se näkyy selvästi pohjoismaisessa kitkassa UltraGrip Ice 2.” - Vi Bilägare antoi vuoden korkeimmat pisteet Nokian Hakkapeliitta R5:lle (87/100). Se erottui jäällä ja lumella, mutta jäi heikommaksi märällä ja asfaltilla verrattuna kakkoseen Goodyear UltraGrip Ice 2 (81/100). Kolmanneksi tuli Continental VikingContact 7 (79/100).
Kitkarenkaat testissä 2021
- Aftonbladet testasi kahdeksan kitkarengasta vuonna 2021. Korkeimmat pisteet, 7,9, sai Continental VikingContact 7 perusteluilla “hyvä pito ja ajettavuus jäällä ja lumella”. Märällä asfaltilla arviot olivat maltillisempia, mutta pito ei katoa: “Vakaa rengas uraisella tiellä”.
7,8 pistettä sai Goodyear UltraGrip Ice 2, ja kolmanneksi tuli Nokian Hakkapeliitta R3 (7,7/10). Teknikens Värld valitsi Continental ContiVikingContact 7:n vuoden 2021 voittajaksi. Talvipito on erittäin hyvä sekä jäällä että lumella, ja lisäksi rengas yllätti hiljaisuudellaan ja mukavuudellaan (hyvä iskunvaimennus).
Toiseksi tuli Goodyear UltraGrip Ice 2, jota kuvailtiin “oikein hyväksi ja toimivaksi renkaaksi”.
- NAF Motor testasi 8 rengasta; voittajaksi nousi Continental VikingContact 7 91 pisteellä. Plussaa parhaasta talvipidosta. Toiseksi Goodyear UltraGrip Ice 2 (85 p) ja kolmanneksi Pirelli IceZero FR (84 p).
Nastattomat talvirenkaat - Testit 2020
- Aftonbladet / Dagbladet: Testasi 12 kitkarengasta viimeisimmässä testissään. Tänä vuonna voittajaksi nousi viime vuonna toiselle sijalle sijoittunut Nokian Hakkapeliitta R3. Renkaalla on erinoimainen pito ja ohjattavuus, sekä jäällä että lumella. Asvaltilla rengas on hieman hitaammin ohjautuva, mutta pito on erinomainen myös korkeissa nopeuksissa ja äkkinäisiä korjausliikkeitä tehtäessä. Rengas on myös hiljainen ja se rullaa kevyesti.
- Teknikens Värld: Valitsi Nokian WR Snowproof parhaaksi kitkarenkaaksi. Heidän mukaansa renkaassa yhdistyvät erinomainen suorituskyky kuivalla asvaltilla ajettaessa ja ihan hyvä suorituskyky talviolosuhteissa ajettaessa.Heidän mielestään om tärkeää ottaa huomioon missä olosuhteissa renkailla ajaa useimmiten, sillä suurin osa kitkarenkaista on joko hyvä talvisissa olosuhteissa tai kuivalla tiellä. Harvempi on hyvä useissa eri olosuhteissa.
- NAF Motor: Testasi 8 kitkarengasta testissään ja valitsi tämän vuoden voittajaksi Continental VikingContact 7 88 pisteellä. Plussaa rengas saa sen hyvästä pidosta jäällä ja lumella, helppo ajoisuudesta ja melutason alhaisuudesta. Raati kuvailee renkaan heikkouksia näin: "Kuten monien muidenkin kitkarenkaiden kohdalla, olemme eniten huolissamme renkaan selviytymisestä vesiliirrosta". Toiselle sijalle nousi Nokian Hakkapeliitta R3.
Nastattomat talvirenkaat - Testit 2019
- Tekniikan maailman talvirengas vertailussa vuonna 2019 oli mukana yhdeksän kitkarengasta. Kokonaisarvostelussa kitkarenkaat eivät perinteisesti ole pärjänneet nastarenkaille. Nykyään ero renkaiden välillä ei kuitenkaan ole kovin suuri, parhaat kitkarenkaat pitävät liukkaallakin jäällä suorastaan uskomattoman hyvin. Kitkarenkaista testissä voiton vei Continental ContiVikingContact 7, joka päihitti kokonaisvertailussa myös monia mukana olleita nastarenkaita. Raadin mukaan renkaan ajokäytös on tasapainoista, ja rengas ohjautuu tarkasti. Hallinta on helppo säilyttää liukkaallakin, kunhan pidon rajaa ei liiaksi ylitä. Heidän mielestään tällä renkaalla on kaken lisäksi ilo ajaa.
- Tuulilasin kitkarengas testissä voittajaksi nousi myös testivoittajamme Continental ContiVikingContact 7. Toiselle sijalle testissä sijoittui Nokian Hakkapeliitta R3.
- Teknikens Värld: Ruotsalaisessa testissä testattiin 18 talvirengasta (8 nastarengasta, 6 nastatonta ja keskieurooppalaista nastatonta rengasta). Nastattomien renkaiden voittajaksi nousi Continental ContiViking Contact 7. Toiselle sijalle tässäkin testissä sijoittui Nokian Hakkapeliitta R3, joka ei ihan noussut voittajan tasolle, mutta suoriutui hyvin niin lumella kuin jäällä ajettaessa. Testin paras keskieurooppalainen nastaton rengas oli Continental WinterContact TS 860.
- Norjalaisessa suuressa motor.no sivuston tekemässä testissä testattiin 8 nastatonta rengasta. Testin voitti Continental VikingContact 7, 89 pisteellä ja toiselle sijalle sijoittui Nokian Hakkapeliitta R3 84 pisteellä. Voittaja rengas oli raadin kuvailun mukaan testin pehmein ja sillä oli erinomainen pito niin jäällä kuin lumella. Plussaa rengas sai myös sen muihin renkaisiin verrattuna alhaisesta melutasosta.
- Aftonbladet: Lehti testasi 22 talvirengasta (12 nastallista ja 10 nastatonta). Testi suoritettiin Suomen Lapissa. Voittajaksi tässäkin testissä valittiin Continental ContiVikingContact 7, joka sai 7,8 pistettä ja toiselle sijalle nousi Nokian Hakkapeliitta R3 7,5 pisteellä.
Nastattomat talvirenkaat - Testit 2018
- Moottori lehden suuressa kitkarengas vertailussa voittajaksi valittiin Continental ContiViking Contact 7. Valinta oli lopulta helppo, sillä rengas sijoittui kärkeen sekä jää- että lumikokeissa, jotka molemmat koostuvat jarrutus-, kiihdytys- ja ajettavuuskokeista. Raati kuvailee rengasta näin "tasapainoinen kokonaisuus”, ”paras lumella” ja ”paras jäällä”. Muille kärkisijoille sijoittuivat Goodyear Ultra Grip Ice 2, Nokian Hakkapeliitta R3 ja Pirelli Ice Zero FR.
- Tekniikan maailman testissä oli mukana 12 nastarengasta ja 10 kitkarengasta. Kitkarenkaista voittajaksi valittiin Continental ContiViking Contact 7, joka sai 7,9 pistettä. Jaetulle toiselle sijalle sijoittuivat GoodYear UltraGrip Ice2 ja Pirelli Ice Zero FR, jotka molemmat saivat 7,6 pistettä. TM kuitenkin varoittaa Pirellin renkaasta, sillä testin jälkeen TM sai selville, että Pirelli Ice Zero FR -renkaita on kaupoissa kahtena versiona: uutena, paremmin jäällä pitävänä ja vanhempana, heikommin jäällä pitävänä. Renkaiden ulkonäkö, kauppanimet, tuotemerkinnät ja jopa etiketit ovat identtiset. Voit tutustua aiheeseen tarkemmin täällä.
- Teknikens Värld: Ruotsalaisessa testissä valittiin Continental ContiViking Contact 7 vuoden parhaaksi nastattomaksi talvirenkaaksi. Rengas sai 112 pistettä. Toiselle sijalle valittiin Pirelli Ice Zero R 110 ja kolmanneksi Goodyear Ultragrip Ice 2 108 pisteellä.
- Vi Bilägare: Lehti testasi 7 kitkarengasta kokoluokassa 205/55 R16. Voittajaksi myös tässä testissä valittiin Continental VikingContact 7. Raati kuvaili rengasta näin: "Tällä talvirenkaalla on hyvä pito niin asfaltilla kuin talvisella tiellä. Ajo-ominaisuudet ovat turvalliset ja rauhalliset. Toiselle sijalle valittiin Nokian Hakkapeliitta R3.
Nastattomat talvirenkaat - Testit 2017
- Tekniikan maailman vuoden 2017 talvirengasvertailussa oli mukana 15 nastarengasta ja 11 kitkarengasta. Kitkarenkaista parhaan arvosanan sai Continentalin Contivikingcontact 6, ja kakkoseksi ylsi Sava Eskimo Ice. Lehden mukaan parhaatkaan kitkarenkaat eivät tarjonneet vastusta nastarenkaille, vaan niiden arvosanat jäivät paljon huonommiksi. Kitkarenkaiden voittajakaksikko saikin TM:n vertailussa vain kaksi tähteä.
- Auto Motor & Sport (test 1): Vuoden 2017 ensimmäisessä testissä lehti testasi 10 keski-eurooppalaista nastatonta rengasta. Nämä renkaat ovat siis ensisijaisesti tarkoitettu ajettaviksi Keski-Eurooppalaisissa maissa, joissa olosuhteet poikkeavat Suomen olosuhteista. Voittajaksi valittiin Continental WinterContact TS 850, joka sai 9,0 pistettä. Toiselle sijalle 8,6 pisteellä nousi Dunlop Winter Sport 5.
- Vi Bilägare: Ruotsalaislehden kamppailussa jaetulle ensimmäiselle sijalle sijoittuivat Nokian Hakkapeliitta R2 ja Continental ContiVikingContact 6, jotka molemmat saivat 86 pisettä. Toiselle sijalle sijoittui Goodyear UltraGrip Ice 2, joka sai 79 pistettä.
- Teknikens Värld: Lehden mukaan paras pohjoismainen kitkarengas vuonna 2017 oli Goodyear UltraGrip Ice 2, joka sai 107 pistettä testissä. Hopeaa sai Pirelli Ice Zero R 104 pisteellä. Seuraavalle sijalle sijoittui Nokian Hakkapeliitta R2 103 pisteellä.
- Auto Motor & Sport (testi 2): Testin parhaaksi nastattomaksi talvirenkaaksi Pohjoismaisissa olosuhteissa ajettaessa valittiin Nokian Hakkapeliitta R2, joka sai 9,5 pistettä tässä testissä.
Tämä rengas sai korkeat pisteet kaikissa testeissä, olipa kyseessä sitten jarrutus, pito tai ohjattavuus. Tämä rengas sai korkeat pisteet kaikissa kokeen osa-alueissa.
Bridgestone Blizzak WS80 sijoittui toiselle sijalle 9,2 pisteellä. Continental ContiVikingContact 6 ei sijoittunut kärkikolmikkoon tässä testissä.
Nastattomat talvirenkaat - Testit 2016
- Vi Bilägare: Parhaaksi kitkarenkaaksi valittiin Continental ContiVikingContact 6, joka sai 79 pistettä. Toiselle sijalle valittiin Nokian Hakkapeliitta R2, joka sai 77 pistettä.
- Teknikens värld: Testissä oli mukana kitkarenkaita koossa 205/55-16. Testin paras oli Goodyear UltraGrip Ice 2, joka sai 109 pistettä. Toiselle sijalle 103 pisteellä valittiin Continental ContiVikingContact 6.
- Auto Motor & Sport: Tämän testin parhaaksi kitkarenkaasi valittiin Nokian Hakkapeliitta R2, joka sai 9,6 pistettä. Testissä oli mukana renkaita koossa 205/55-16 ja raadin mukaan "Nokia on selkeästi nopein jääradalla, ja myös erinomainen lumella". Toiselle sijalle 9,2 pisteellä rullasi Continental ContiVikingContact 6 ja raadin mukaan "renkaalla on hyvät ajo-ominaisuudet kaikilla pinnoilla, mutta hieman huonompi sivupito jäällä ja lumella, kuin voittajalla."
- Tekniikan Maailma: Paras kitkarengas vuonna 2016 oli asiantuntijoiden mukaan Continental ContiVikingContact 6, joka sai 7,6 pistettä ja oli näin ollen testivoittaja. Toiseksi sijoittui Nokian Hakkapeliitta R2 joka sai 7,5 pistettä. Testissä oli yhteensä 11 kitkarengasta.
Nastattomat talvirenkaat - Testit 2015
- Tekniikan Maailma (Finland): Parhaaksi kitkarenkaaksi valittiin Nokian Hakkapeliitta R2, joka sai 7,7 pistettä vuoden rengastestissä. Hopeasijasta kamppailivat kolme rengasta, jotka kaikki saivat 7,6 pistettä. Nämä renkaat olivat Goodyear UltraGrip Ice 2, Michelin X-Ice Xi3 ja Pirelli Winter Ice Zero.
- Teknikens Värld: Kitkarengastestin voittajaksi vuonna 2015 nousi Continental ContiVikingContact 6126 pisteellä. Toiselle sijalle sijoittui Goodyear UltraGrip Ice 2 114 pisteellä.
- Vi Bilägare: Paras nastaton talvirengas tässä testissä oli Nokian Hakkapeliitta R2. Tämä rengas sai jopa 96/100 pistettä. Toiselle sijalle 88 pisteellä sijoittui Continental ContiVikingContact 6.
- Auto Motor & Sport: Sanoilla "uskomattoman tasapainoinen ja helppoa ohjattava lumella" valittiin Nokian Hakkapeliitta R2 suurella marginaalilla testien parhaaksi kitkarenkaaksi vuonna 2015. Rengas sai 9,4 pistettä, kun toiseksi sijoittunut Michelin X-Ice Xi3 sai 8,8 pistettä.
- Expressen: Ruotsalaislehti ei ole suorittanut omia testejä, mutta on koonnut muita testejä sivuillaan.
Vinkkejä matkan varrelle
Etsitkö kesärengasta ja haluat tietää mikä rengas on ollut testien paras viime vuosina, voit tutustua kesärengastestiin.
Tarvitsetko nopean lainan ennen renkaiden ostamista, voi tämä sivu jossa vertaillaan eri lainoja, olla hyödyllinen sinulle.

Älä pihistele ostaessasi uusia kitkarenkaita. Renkaat ovat henkivakuutuksesi, jotka suojaavat sinua kun sitä eniten tarvitset.
Myös auto kaipaa puhdistusta silloin tällöin- tutustu siis meidän pölynimuri testeihimme täällä.
Vinkki: Jos olet kiinnostunut lainaamaan rahaa matalalla korolla, voit tutustua vakuudeton laina testiimme.
Testienparas Opas - renkaat
Paras kesärenkaat Paras nastallinen talvirengasKatso myös kaikki renkaat.
Usein kysytyt kysymykset
Viimeksi tarkistettu

